KVALTIDER

82:an jag tar mig friheten att skriva en "inför kvalet blogg" jag med. Blev otroligt sugen när jag läste din blogg, TACK.

Kvaldax my ladies and gentlemen stundar. En nervös, laddad, inspirerande, spänning sprider sig som en löpeld genom kroppen. Denna känsla är något jag uppskattar oerhört mycket som bandyspelare. Imorgon, fredag spelas sista seriematchen. Inte vilket motstånd som helst utan kommande kvallag Frillesås gästar Skarpe. Ska vi avsluta serien med bara vinster? Om ni frågar mig så blir svaret JA!
6 matcher på 2 veckor, Intensivt men otroligt roligt. Att dra klychan "en match i taget" är naturligtvis viktigt men jag kan inte låta bli att fundera lite på de kommande matcherna.

-Gripen hemma, Trollhättans stolthet från elitserien kommer på besök och med som vanligt säkert ett dussin bussar. Jag ber Kungälvs invånare: "bege er till Skarpenord och bli vår 12:e spelare".

-Frillesås hemma,
Jag sa i min senaste blogg att vi ska göra ordenligt sås av frillarna. De gröna krigarna från Mossen vill säkerligen inte hålla med, en sak e säker, dom kommer inte vika sig en centimeter, tro mig.

Boltic, hemma. Här har vi en riktigt intressant match, Ett offensivt Boltic möter ett offensivt Kungälv. Kan det bli en målkavalkad utan dess like? Isåfall så ska vi göra allt för att målen kommer från några av våra grabbar.

Ja vad säger ni? låter det som det kommer bli intressanta veckor på Skarpenord? Skarpa Gubbar (sveriges bästa klack) kommer att sjunga så stämmbanden nästan brister. Kan inte tänka mig annat.

Vi satsar mot elitserien:
 
Framtiden e ljus för Kungälvsbandyn. För det första har föreningen en oerhört go sammanhållning. Föreningen har satsat på ungdomar i en längre period och när vi efter flera år av inskolning av egna produkter till våran A-trupp har vi till slut fått ett såpass slagkraftigt lag att vi i år vunnit serien överlägset.
I vissa matcher har äldsta spelaren varit 25 år. Jag kan tyvär inte skryta med att jag själv e jätte ung längre. Men med hyfsat låga 23 år är jag faktiskt en bland de äldre i laget.

Många ungdomar i föreningen ser säkert en möjlighet att någongång spela i a-laget när föreningen har visat att möjligheten finns. Många vill säkert bli som Jakob Jenefeldt(fostrad i Kungälv) med sin fantastiska teknik.
Som Gratjov med skridskoåkning som får kroppshåren att resa sig.
Eller som Norden med sina sideslena passningar som skär som kniven i smöret förbi motståndarna. Eller som tränare Knöös sa "som mjukt smör med kniv" eller nått sånt.
Eller bli som Lindberg våran lagkapten som med ett fantastikt arbete på plan får publiken att avge ett tungt "oooooooooh" när han trampar upp i fart, vickar åt sidan lägger en stenhård passning direkt på klubb-bladet. Ljuv musik mina damer och herrar.
Ni förstår säkert varför det är roligt att lira tillsammans med dessa spelare. Och jag tror våra ungdomar vill göra det en dag i framtiden dom med. Vet själv hur inspirerande det var när man själv försökte behandla bollen som Norden eller skjuta som Rinat eller ta ner bollen som Janne Höltö. 10 år senare spelar jag ihop med några av mina bandyförebilder, Stefan, Hogge och Liw. Man får tacka för inspirationen.  

Bandyintresset känns otroligt starkt just nu i Kungälv. Trogen publik och en possitiv atmosfär osar över skarpenord. Ni som var på hemmaderbyt mot Surte håller nog med om att atmosfären smakade elitserie. Eller hur?


Förberedelser inför kvalet.
  •  C vitaminer, vill inte bli sjuk.
  •  Massage, Benen ska vara i topptrimm
  • Mat, mat, mat

  • Tänka bandy (Till flickvännen, mamma pappa och syrran vill jag säga... -om det börjar ploppa ut bandybollar ur mina öron så var inte oroliga jag e bara sjukt fokuserad( kanske med betoning på sjukt). Jag e då ljupt inne i bandymeditation)

  • Bandysallad på Bettans Salladsbar. egenkomponerad sallad av mig och Brandin. finns med på menyn ;-)

  • Arbeta i Charkavdelningen på Maxi: Kollegor... Ni behöver inte heller bli oroliga om jag börjar lägga in bandyfraser mitt i meningar. Det e helt normalt för oss bandyidioter.

  • Prata taktik med lag 3 på brandkåren. Tack för stödet. Bengt i lag 4... -Jag ska göra mitt bästa.

  • Prata om allt och inget i omklädningsrummet.

  • Ta en kopp kaffe hos Cleas Brandin på  Sportservice.

  • Städa, det stillar mina nerver.

  • Träning, klubba, boll, "jäklar vad kul det e med bandy"

  • Sen har jag lite ideer för mig i omklädningsrummet precis innan match, Dom sakerna måste bara göras annars vet jag inte vad som händer där ute på plan. Vill inte berätta hur proceduren ser ut men jag blir lite rädd för mig själv faktiskt när jag tänker på hur jag grejjar.




Till slut vill jag bara säga till  Nära å kära, Skarpa Gubbar, Föreningen, Medgångssupportrar, motgångssupportrar, Ointresserade, nyfikna, gubbar, tanter, ungdomar, husdjur, vänner till vänner till vänner...- Slut upp med oss dessa två veckor, Hjälp oss spelare och ledare att göra de bästa av detta kval. Stor publik, sjukt laddade ifk, ett taggat motstånd, en röd boll, böjda klubbor och en målbur där nätet ska rassla för de rödblåas fördel, skridskor som gnisslar mot skarpes is.  Nu lägger vi i sista växlen och kör raka vägen mot slutmålet Elitserien. FORZA KUNGÄLV ALÉÉÉ ALÉÉÉ


Kommentarer
Postat av: Vänersborgare

Vill bara önska er alla i Kungälv lycka till i kvalet!

Och till 82:an och 83:an kan jag bara säga: Ni är fortfarande favoriter på läktarna i Vänersborg! Så se till att ta klivet upp nu så vi kan hylla er när ni kommer till Isstadion nästa vinter.

2008-02-22 @ 03:02:12
Postat av: Anonym

Grattis till segern i kväll!

2008-02-22 @ 22:44:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0