Kamp kring strecken

Vilken dramatik det varit kring strecken i de olika bandyserierna de senaste dagarna. I bussen på vägen till och från Otterbäcken pågick en uppsjö spekulationer kring vilka vi skulle få möta i kommande kval till elitserien. Svårt att precisera exakt vad spekulationerna innefattade men så här såg några av våra diskussionsutfall ut.  


Till Söderkval


1    Kungälv, Boltic, Gripen, Frillesås
2    Kungälv, Örebro, Vänersborg, LAIK
3    Kungälv, Finspång, Tillberga, Frillesås
4    Kungälv, Örebro, Gripen, Frillesås                  


Detta var bara några av alla de alternativ som diskuterades, vilken soppa. Snacka om att det blev dramatik också. Frillesås kvitterad i 89:e minuten hemma mot LAIK, en kvittering som innebar att kvalplatsen var grejad för deras del. Vänersborg behövde ta poäng i någon utav matchen mot Motala och Vetlanda, då Gripen besegrat Hammarby hemma. Med tre minuter kvar av matchen mellan Vetlanda och Vänersborg slängde jag iväg ett sms till 83:an där jag lite småglatt skrev att det fanns tämligen goda chanser att få möta vår f.d. klubb i kvalet, då det stod 5-3 till Vetlanda med 3 minuter kvar. Viktor "Vesslan" Weiselius ville dock annorlunda och reducerade till 5-4 i 87:e och kvitterade i den 89:e, och i samma stund blev även Gripen klara för kvalserien.  Det var med lite vemod jag två minuter efter föregående skickade sms återigen präntade ner ett par rader på nallen till 83:an, där jag skrev att Vänersborg hade kvitterat. Nu ser alltså vår kvalserie ut som jag förutspådde för några veckor sedan.  Vad finns då att säga om våra motståndare i kvalserien?`


Gripen


Stora favoriter även i årets kvalserie. Anledningen till att jag hellre föredragit Vänersborg än Gripen är lagens formkurvor. Vänersborg har varit kraftigt ur form den senaste tiden och framgångarna har uteblivit. Gripen däremot har spelat med stort självförtroende och vunnit flera utav de senaste matcherna, med seger mot Bajen så sent som idag. Med den kapaciteten laget besitter, samt den form de för närvarande innehar så ser jag Gripen som "högst" troliga vinnare av söderkvalet


Boltic


Även Boltic visar en bra formkurva. Storkross av f.d. elitserielaget Katrineholm i onsdags (22-2) följdes upp med en stabil seger mot Gustavsberg (8-4) igår. I sina bästa stunder besitter laget Elitseriekapacitet. Spelare som Fredrik Rinaldo, Daniel Svedberg, Pål Hansen och Jonas Nilsson är klasspelare. Blandade insatser under säsongen tyder dock på att "Laget" inte håller samma klass som Gripen, även om spetskompetensen finns.


Frillesås


Så fixade "Frillarna" till slut sin kvalplats och det var faktiskt - hur konstigt det än kan låta - något som jag hoppades på. Frillesås har varit riktigt upp och ner under årets säsong, något som man inte varit van vid att se tidigare säsonger, då just stabiliteten varit deras stora kännetecken. Att kapaciteten finns inom laget råder dock inget tvivel om och just därför ville jag hellre ha med Frillesås i kvalet än LAIK, då jag tror att "Frillarna" har betydligt större chanser att överraska och ta poäng av lagen i kvalserien än vad LAIK hade haft. Självklart blir det svårare även för oss, men samtidigt kan man då ha råd med poängtapp under seriens gång. Kanske har de under säsongen mörkat formen??


Vad ska man då säga om våra chanser att lyckas i kvalet?


Det kommer att bli oerhört tufft. Tidigare resultat spelar ingen som helst roll och det blir kort tid för återhämtning mellan matcherna, något som gör det ännu lite mera ovisst med tanke på eventuella skador och sjukdomar som kan drabba lagens trupper. Får vi i IFK vara friska och skadefria så tror jag att det blir vi tillsammans med Boltic som kommer att slåss om den sista elitserieplatsen, och chanserna till avancemang skulle jag vilja säga vara likvärdiga för bägge lagen. En klyscha men dagsformen blir helt avgörande.



Vad är sann glädje??

Många hävdar att skadeglädje är den sanna glädjen, vilket jag kan hålla med om. Svaren kan vara många men för mig är upprättelsen en glädje av stor betydelse.  

För en tid sedan föll jag in i ett samtal angående en enligt mitt tycke duktig sångerska. En sångerska som dittills inte blivit riktigt erkänd främst p.g.a. sina ohyggligt lumpna melodival. Självklart hade jag - stor musiknedladdare som jag är - emellertid i förtid fått tag i några trudelutter som gjort att jag insett att tjejen i fråga var mycket begåvad. Hur som helst uttryckte jag helt apropå under ett av Sveriges folkkäraste tv-program, vilket kvinnan gästade, min beundran för denna dams sångröst, charmighet och hennes icke divalater. Det ifrågasattes hur i all sina dar jag kunde påstå något sådant. Den häxan kunde ju verkligen inte sjunga och trevlig var hon ju inte heller! De flesta på platsen verkade dessutom oerhört ense. Det hånskrattades sarkastiskt och det var inte annat än att man skämdes en gnutta för sina uppfattningar och önskade att man hade behållit dem för sig själv. För visso var det väl delvis på skämt men ett visst allvar fanns det också i det hela. Jag kände mig ju ganska så förlöjligad. Därför var det en
härlig känsla att öppna dagens tidning och se att man inte är helt ensam om sina uppfattningar. Upprättelse!!!!!


http://www.aftonbladet.se/nojesliv/melodifestivalen2008/article1856746.ab



I begynnelsens dagar av denna blogg pratade undertecknad om ett Balkangäng som doftade schlagersuccé. Dundersuccé blev det väl dock inte för "Kebabpizza-Slivovica" man tog sig vidare till andra utröstningsomgången, men där blev det stopp. Jakob Jenefeldt verkar likväl tagit låten till sitt hjärta (fick ett mess i morse som gav den antydan) så chanserna att det blir en kommande kvaldänga i vårt omklädningsrum är nog ganska så stora.



Nä nu har de senaste avsnitten av "Andra avenyn" ploppat upp på SVT:s hemsida. Dags att beskåda dem. Helt fantastiskt att man kan titta på veckans avsnitt innan de ens sänts på tv. Den spelas dessutom in ca 50m från mitt lärosäte Chalmers Lindholmen. En serie som är så dålig att den blir bra, så man kan inte annat än att följa den.


http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=65852&from=program_ao



Saker att undvika för oss spelare i stundande kval del 1 


Santiago Canizares
Under det spanska fotbollslandslagets uppladdningsläger inför VM 2002 lyckas förstemålvakten Canizares med konststycket att tappa sin parfymflaska i badrummet. För att rädda den förmodat dyra flaskan sträcker Canizares ut foten. Resten är klumpighetshistoria. Flaskan landar mjukt på målvaktens fot som i gengäld stukas illa och alla tankar på VM-slutspel grusas.


 - Här är det bäst att hissa en varningsflagg, för det är bättre att hissa den ..............än att inte ha den hissad.

Arne Hägerfors

#82

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0