Attraktiv bandy

Torsdagens träningsmatch mot LAIK slutade med det för årets försäsong gångbara resultatet 7-5. Undertecknad var själv inte med i matchen och inte heller på plats för att beskåda den (fick under torsdagskvällen in något så ovanligt som familjetid, vilket man inte är helt bortskämd med så här års).  Matchen spelades under tämligen dåliga bandyförhållanden och återigen med många spelare på nya positioner och resultatet får väl därför ses som godkänt. I serien torde dock siffrorna bli större. Uppseendeväckande att Brandin gör 3 baljor från sin mittfältsposition. Han har tagit ett stort steg bara genom att ta av sig gallret (bli första års senior), KUL!!

Tänk vad bra alla vi andra gallerungar i IFK skulle bli om vi gjorde detsamma. Då vore ju dock serien avgjord på förhand och det vore ju inte så bra :)


Till helgen flyttar A-laget in i det nybyggda omklädningsrummet, som kunnat byggas tackvare givmilda sponsorer (klubben har inte lagt en krona) och gratis arbetskraft i form av bandyspelare med fantastiska snickaregenskaper. Rummet är utrustat med ett för varje spelare i truppen personligt bås där vi kan förvara utrustning + personliga tillhörigheter. Vidare finns här ett generöst duschutrymme, tvättavdelning, Slipbod (byggs som projektarbete av byggeleverna på Mimers) materialförråd, frukt och kaffehörna och sist men inte minst en 42-tums Plasma TV och en fet stereoanläggning. Det finns speciellt två killar som ska ha en extra eloge för arbetet med omklädningsrummet, som lagt så många timmar där nere och tom. startat byggfirma (VB bygg AB) som på allvar börjat konkurerar med byggfirmorna i GBG området. Tack  (V)aihela (B)randin utan er hade det inte blivit något!!  För er som behöver anlita en byggfirma, så tror jag tyvärr att VB bygg har fullbokat ett bra tag fram över då de håller på med ett enormt renoveringsprojekt hos en av IFK: S högt uppsatta personer.




Årets World cup är igång. De ryska lagen verkar ha blivit en klass bättre. Nu handlar det inte bara om storlagen Dynamo Moskva och Zorkij. Lag som Rodina, Vodnik och Trubnik imponerar stort.

Trubnik slog ut både Hammarby och SAIK ur sin grupp och kvalificerade sig tillsammans med Zorkij till slutspelet.

Rodina leder i skrivandets stund grupp C, där bl.a. Edsbyn och Vetlanda huserar,

Vodnik blir gruppsegrare i grupp E.

Man kan ställa sig frågan, om den ryska bandyn håller på att passera den svenska?  Personligen tycker jag att det vore bra om så var fallet.  Den ryska bandyn är snabbare, mer dramatisk och mer livfull. "Vperjot" (framåt) är lagens motto och detta lockar storpublik. Såg flera av de svenska topplagen i svenska cupen och vissa av deras matcher var rena sömnpiller. Det värsta exemplet var när vi med stora förhoppningar åkte till DINA arena för att beskåda toppmatchen mellan Västerås och Broberg. Matchen var något av det tråkigaste jag och många i laget med mig sätt på många år. All heder åt Broberg som försökte anfalla och med lite tur kunde ha vunnit matchen, (2-0 till VSK) men Västerås med så många duktiga offensiva spelare borde kunna bjuda på mer underhållning än det vi fick beskåda. Man vänder ur i varje anfall och försöker inte ens att gå på avslut, trots att man bara ledde med 1-0 och flera gångar var nära att tappa ledningen. Attraktiv bandy?  NOT! Jag förstår att folk slutar att gå på bandy. Topplagen är ju förebilder för hur bandyn skall spelas generellt i Sverige. De ryska lagen spelar mycket som de svenska gjorde på 80- och 90-talet, och visst var det väl roligare att gå på bandy då?? Därför hoppas jag verkligen att rysk bandy blir världsledande och att den svenska bandyn tar efter (Jag vet att jag uppfattas som "något" partisk i detta fall, då det i mina ådror till 50 % flyter blod från det stora landet i öst) Det är också viktigt att inse att folk inte kommer att strömma till arenorna bara för att de får tak. Folk vill ha underhållning oavsett om de står inomhus eller utomhus och det måste vi ge dem, annars riskerar bandyn att ta död på sig själv, trots att den flyttar in. Ni har nu fått ta del av mina åsikter i ämnet attraktiv bandy. Vill ni ha fler åsikter i ämnet kan jag tipsa om Joakim Forsluns krönika på http://www.svenskbandy.se/



Uppmaning till Kungälvare

TA BUSSEN TILL STAN!!

Fantastiskt vad bra bussförbindelser det är mellan Kungälv och Göteborg Central. Restid med buss i rusningstrafik Kungälvsmotet- Nils Ericsson.  T.o.r: 44 minuter.

 Uppskattad restid med bil, samma tur samma tid: 84min.  

Total väntetid på buss: 2min.



IDOL

-Marie Picasso kan sjunga.

-Mattias kan inte sjunga.
-Sam låter som farsans gamla rakapparat.

-Peter Jihde gör sig verkligen "INTE" som programledare.  - Sluta med tramset, du skall leda idrottsprogram Peter!



Snart dags för stora julbaket.,,,,,,,,,eller????     http://www.youtube.com/watch?v=pU3_pFvL8Lw


Pär Zetterberg på frågan: Hur blir det med VM år 2002?

-Jag fortsätter så länge jag håller på


/#82


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0